Monday, March 1, 2010

SK Langgar, SK Bandar 2 dan SK Kota Perdana meriah pada hari Sabtu 27 Feb.2010

9.00pagi, menghadiri majlis PERHATI anjuran Yayasan Pahang dan JPNP. Saya diberi peluang bercakap kepada 140 orang pelajar anak yatim bersama penjaga mereka. Saya beri tips agar berubah daripada penyenyap kepada peramah. Maknanya mesra dengan rakan, berani bertanya guru dan boleh bercakap di hadapan. Hujah saya yang kedua ialah menjadikan diri cerdik (Fatonah), satu sifat Nabi Muhammad SAW. Bagaimana mahu jadi cerdik? Caranya ialah melalui kerja yang konsisten. Misalnya ulangkaji pelajaran konsisten tiga jam sehari misalnya.

10.00pagi, sampai di SK Langgar. Encik Abdullah GB Langgar, Pn Juariah GB SK Tanjung Agas selaku N. Pengerusi Panitia Bahasa Inggeris daerah dan Encik Nordin Jais menunggu saya. Puan Noraini GC Bahasa Inggeris selaku Ketua Pasukan guru BI dan beberapa orang guru BI sibuk dalam kelas. Seramai 42 orang murid cemerlang BI dari SK Langgar, SK Pahang Tua, SK Pulau Rusa dan SK Gancung sedang mengikuti bengkel Bahasa Inggeris. Ini adalah satu usaha kami untuk melahirkan sekurang-kurang 20% akan dapat A dalam UPSR nanti. Program di sini merupakan model pertama. Kami akan bergerak ke pusat yang lain pula. Saya mendapat taklimat disampaikan oleh Puan Noraini.

11.00pagi, bersama Nordin sampai di SK Bandar Dua. Puan Norosda menunggu kami. Kami bergerak dari kelas ke kelas. Sungguh seronok melihat murid darjah enam yang lemah membaca, menulis dan memaaham Bahasa Melayu sedang dibimbing oleh fasilitator yang terdiri daripada pelajar tingkatan enam SMK Chini. Tiga orang murid berhadapan dengan seorang fasi. Murid dari SK Bandar 2, SK Mambang, SK P Hinai, SK Lepar, SK Pulau Manis dan SK Kincir berkampung di sini. Saya lihat fasi ada kemahiran, mereka mendapat bimbingan sebanyak dua kali daripada cikgu Samzul (Guru Cemerlang BM dari SK Chini 3)sebelum melaksanakan tugas. Semuanya berjalan lancar. Puan Mahani dari SK Paloh Hinai bertugas sebagai pengurus. Tahniah dan terima kasih cikgu semua atas pengorbanan tenaga dan masa. Saya lihat fasilitaor ada bakat jadi pendidik.

12.00th, kami sampai di SK Kota Perdana. Encik Mustafar GB Kota Perdana bergegas menyambut kami. Tanpa buang masa terus melawat budak belajar di kelas. Serupa di Bandar Dua juga. Murid dibimbing oleh fasi dari SMK Chini. Kali ini, kebanyakan murid adalah anak-anak orang Asli dari SK Runcang dan SK K Perdana. Sebenarnya budak Asli juga boleh dipulihkan. Guru BM mengatakan markah ujian mereka telah meningkat sebanyak 4% hasil bimbingan hari Sabtu fasa pertama. Saya yakin kebolehan mereka akan meningkat lagi. Guru Besar membuat saranan agar budak ini banyakkan membaca buku cerita untuk menambahkan perbendaharan kata.

Kami gembira melihat PROLIT BM berjalan sebagaimana dirancang. Kami yakin, jika diteruskan semuanya akan lulus malah ada yang akan dapat B atau A. Jangan berhenti, teruskan inovasi ini.

Saya cukup puas menghabiskan separuh hari bersama murid dan guru demi mempastikan PENDIDIKAN PEKAN MELANGKAH MAJU menjadi kenyataan.

No comments: