Wednesday, March 31, 2010

Laporan PROLIT BM kelompok Peramu di SK Peramu Jaya

Semalam saya menerima laporan PROLIT BM daripada Tuan haji Osman bin Ahmad, GB SK Peramu Jaya dan cikgu Nor Azizan Md Hashim. Laporan itu sangat terperinci, terima kasih cikgu. Saya mengkaji laporan itu dengan penuh minat. Akhirnya saya simpulkan seperti berikut;

A=> murid yang boleh membaca dan faham apa yang boleh dibaca seramai 31 orang.
Golongan ini memang boleh lulus jika ada program membaca. Guru BM mesti ambil
tindakan.

B=> murid boleh membaca tetapi tidak faham apa yang dibaca seramai 41 orang. Golongan
ini kalau dibiarkan akan gagal. Sebaliknya jika kita cari jalan agar mereka boleh faham
apa yang dibaca, alangkah mulianya tindakan kita itu. Saya mahu mengajak guru yang
berkaitan untuk berbincang dan cari jalan untuk pulihkan mereka.

C=> murid yang mengenali huruf tetapi tidak boleh membaca. Tiada.

Mereka yang boleh baca tetapi tidak faham dari SK Ubai, SK Langgar, SK Tanah Putih, SK Pulau Serai, SK Pekan Jaya dan SK Peramu Jaya. Saya mahu berbincang dengan GPK dan guru mata pelajaran Bahasa Melayu untuk menyelesaikan masalah dalam perkara B itu. Kita jangan pinggirkan mereka. Jika mahu melihat Pendidikan Pekan Melangkah Maju, kita mesti jadikan mereka itu faham apa yang dibaca dan boleh jawab soalan periksa. Alang-alang mandi biar basah, alang-alang menngajar biar sampai pandai.

Terima kasih SK Peramu Jaya yang sudi jadi tuan rumah.

No comments: