Friday, March 5, 2010

Meriahkan Sukan Tahunan Sekolah

Saya jarang sekali mengupas perjalanan sukan di daerah Pekan. Sebetulnya saya sangat suka mengambil bahagian dalam sukan olahraga, permainan dan merentas desa sewaktu sekolah dahulu. Bila ambil bahagian mesti cuba dapatkan medal. Saya pernah mewakili sekolah acara 400 meter, 4x400meter dan lompat jauh dalam olahraga MSSD Temerloh sewaktu bersekolah di SMRK Chneor tahun 1969 dulu. Saya juga mewakili sekolah dalam permainan hoki dan takraw. Dari tingkatan satu hingga lima sentiasa berlari merentas desa, selalu juga dapat nombor antara ketujuh hingga ke20, macam itulah, tetapi top five memang tak pernahlah. Saya juga ada kemahiran melempar cakra, boleh tahun juga jauhnya. Saya mendapat bimbingan teknik lompat jauh dan lempar cakra dari cikgu Chan Siew Ming, itu cerita sewaktu bersekolah di Chenor. Untuk mewakili sekolah mesti ikut siri latihan yang panjang. Saya telah lalui alam persaingan di padang sewaktu di bangku sekolah dahulu, memang sangat seronok dan meninggalkan kesan yang mendalam. Ada unsur ketabahan, kesanggupan bersaing dan kekuatan mental juga.

Hari ini Kementerian Pelajaran Malaysia meminta sekolah meriahkan sukan. Libatkan ibu bapa dan acara jemputan. Saya masih ingat sewaktu di Sekolah Kebangsaan Pesagi tahun 1961 hingga 1966, ibu bapa sama-sama mendirikan dan menghias rumah sukan, memang hebat. Ada diselitkan pertandingan sepak raga bulat, tarik tali antara kampung, menganyam ketupat dan banyak lagi, memang meriah.

Sukan adalah medan persaingan dan ruang membina jalinan akrab antara guru dan ibubapa. Kita sentiasa sibuk dan ibu bapa juga sibuk. Melalui sukanlah kita dapat bermesra antara satu sama lain. Melalui pemerhatian saya, didapati memang sekolah telah mengambil kira saranan KPM. Pada 21 Februari 2010 saya menghadiri sukan olahraga SMK Ahmad, sungguh meriah. Ada acara lumba basikal laju. Ibubapa dan guru mengambil bahagian, bukan main seronok lagi. Acara lumba lari 4x100 jemputan juga ada. SK Ahmad dan SK Temai bersaing. SK Temai walaupun sekolah kecil, dapat mengalahkan SK Ahmad. Saya lihat budak Temai lebih cekap memberi dan menerima batton. Kemenangan terletak pada latihan. Tahniah SK Temai. Tiga orang dariopada pelarinya ialah budak Permatang Siput.

28 Februari, 8.30pagi hingga 1.15th, menghadiri sukan di SBPI Pekan. Memang meriah. Perbarisan peserta bersemangat dan macam-macam konsep. Ibubapa ramai yang hadir. Penglibatan ibubapa membanggakan. Ada pertandingan menganyam ketupat, membina London Bridge dan tarik tali. Rumah sukan dihias berbagai stail. Acara jempuan 4x100 dibolot oleh pasukan SEMSAS Kuantan. Sewaktu berucap merasmi penutupan, saya mencabar pelajar SBPI agar merampas kejuaraan MSSD pada tahun 2010 ini. Cabaran saya disambut dengan laungan "boleh". Jam 2.30ptg hadir ke SHAH pula. Sukan SHAH memang hebat, pengurusannya memang ada kelas tetapi tahun ini tiada pasukan pancaragam. Acara 4x100 jemputan disapu oleh tuan rumah SHAH. Acara tarik tali antara guru dan bapa ada juga.

Kesimpulannya, pihak pentadbiran sekolah telah mula mengambil kira penglibatan ibu bapa dan juga acara jemputan. Harap dimeriahkan lagi.

No comments: