Saturday, June 19, 2010

Adakah kita mahu melahirkan anak anak luar bandar cemerlang dalam pendidikan?

Sudah lama saya simpan hasrat ini. Tidak boleh disimpan lagi dalam kepala ini, mesti dihamburkan. Hari ini mahu curahkan untuk tatapan rakan guru dan ibu bapa di daerah Pekan.

Kita sentiasa mahu 5A UPSR, 9A PMR, 11A SPM dan 5A STPM. Memang itu hasrat dan cita-cita kita. Kita mahu anak didik kita cemerlang, maka kita bekerjalah berhempas pulas. Ibu bapa juga bersungguh-sungguh. Pemimpin kita terutama YAB Dato' Seri Najib ikut serta memberi sokongan penuh. Kita bekerja setiap tahun mengejarnya. Pada saya ini adalah satu misi yang mesti kita laksanakan. Ini sebenarnya satu matlamat jangka pendek.

Usaha melahirkan generasi yang cemerlang dalam pendidikan adalah satu matlamat jangka panjang. Saya mahu merujuk kepada pandangan dan tiru idea-idea besar seperti berikut;

  1. Fellow Penyelidikan Kanan, Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA) di Universiti Kebangsaan Malaysia, Profesor Datuk Dr. Syed Hussein Alatas yang diinterviu oleh Utusan Malaysia pada 20 Mei 2001. (Kupasan penuh boleh rujuk kepada tajuk Budaya Malas Membaca Buku dalam internet ini.
  2. Polisi Presiden Wilson, Presiden USA sekita tahun 1820an (Kupasan penuh rujuk Sejarah Pembinaan Negara Bangsa Amarika atau catatan ringkas dari buku Watak Pendidik hasil tulisan saya m/s 144 hingga 146) tentang budaya membaca, menulis dan mencipta.
  3. Polisi presiden Presiden Park Chung Hee membangun semula Korea Selatan yang hancur dan papa selepas perang dengan Jepun(Kupasan penuh boleh rujuk buku Negara Asia Timur; Mengapa Pendapatan Perkapita Berbeza - Ishihara atau catatan ringkas dari buku Watak Pendidik hasil tulisan saya m/s 142 hingga 144).

Saya rumuskan begini;

  1. Kita mesti belajar dari Sejarah (walaupun saya hanya belajar Sejarah hingga tingkatan tiga sahaja tetapi saya suka baca buku bercorak sejarah dan perjuangan membangunkan negara selepas disarankan oleh Tun Mahathir).
  2. Guru dan ibu bapa mesti ada kesedaran yang mendalam tentang budaya membaca.
  3. Anak mengikut atau meniru apa yang kita lakukan.
  4. Melentur buluh mesti dari rebung.
  5. Aktiviti membaca yang berterusan.
  6. Sanggup terlibat dalam aktiviti membaca.
  7. Sanggup berbelanja untuk aktiviti membaca misalnya membeli buku.

Bukan susah sangat untuk melakukannya, yang penting mesti ada tindakan yang berterusan bertahun-tahun. USA sewaktu pimpinan presiden Wilson mengambil masa 20 tahun. Korea Selatan sewaktu pemerintahan presiden Pack CH (walaupun kuku besi tetapi ada hasilnya) memakan masa 15 tahun. Mesti ada sikap sabar dan percaya apa yang kita buat itu akan mendapat hasil kemudian hari (ini bukan kerja tanam ubi kayu, empat bulan boleh cabut).

Sebenarnya kita sudah memulakannya sejak awal tahun 2010. Contoh PSS 4 bintang dan program DEAR. Saya perhatikan kebanyakan (semua ke?) sekolah di daerah Pekan sedang berjuang melaksanakannya. Jika ada yang belum bermakna anda telah ketinggalan.

Yang belum dilakukan ialah mengajak ibu bapa turut serta. Walau bagaimanapun, ibu bapa yang ada kesedaran sentiasa memupuk semangat sukakan buku ini. Ibu bapa di Kincir, Belimbing, Kuala Pahang, Bebar, Nenasi, Serandu, Serambi, Temai, Padang Rumbia, Mambang, Paloh Hinai, Runchang dan Lepar bagaimana agaknya?

Saya akan berbicara lagi fasal perkara penting ini. Anda dipersilakan beri komen.

2 comments:

NaZa said...

insyaallah..pekan akan lahirkn lbh ramai insan yg cemerlang..teruskn warga pendidik pekan n sume rakyat pekan..smga usaha yg baik akan dirahmati.amin

Yahya Zainal Abidin said...

Terima kasih, doa NaZa beri kekuatan kepada kami.