Monday, June 14, 2010

Mendaki Bukit Pelindung dan Body Mass Index

Saya telah mendaki tidak kurang 10 kali. Sebelum ini saya banyak bercerita tentang apa yang saya nampak dan gelagat pendaki yang lain.

Kini saya mula berfikir tentang berat badan, sukatan tenaga haba yang dibebaskan dalam calori. Bila sebut berat badan, kita mesti ambil tahu Indek BMI bermaksud Body Mass Index. Tenaga yang dibebaskan adalah hasil pembakaran lemak yang terkumpul dalam badan. Saya berazam mahu turunkan Indek kepada 25 sebelum 22 Julai 2010. Ada sebabnya. Pada 25 Julai 2010 saya bersama rakan pendidik Pekan seramai 10 orang akan mendaki Gunung Kinabalu. Pengiraan BMI boleh diperolehi dengan mudah daripada BMI Calculator dalam internet. Isi sahaja maklumat tinggi dan berat, BMI Calculator akan mengira dengan pantas. BMI saya ialah 27.2, bermakna telah terlebih berat ( Over weight). Bermula dari mendaki BP, saya mula mengambil berat tentang berat badan yang unggul.

Satu persoalan seterusnya ialah berapakah berat yang harus dikurangkan? Kiraannya ialah 2.2x1.62x1.62 = 5.8 kg. Satu tugas berat untuk mengurangkan 5.8kg dalam masa 6 minggu ini. Rasa macam mustahil aja. Walau bagaimana pun saya akan memilih makanan yang sesuai calorinya dan akan terus melakukan latihan fizikal untuk membakar lemak yang berkumpul pada perut. Bila sebut over weight. Ini adalah isyarat bahaya. Boleh dikaitkan dengan meningkatnya tekanan darah, kencing manis dan jantung. Oleh itu, saya mesti mengambil langkah mencegah mulai sekarang.

Saya mengajak guru daerah Pekan mengira BMI masing-masing. Boleh rujuk kepada BMI Calculator atau kira sendiri menggunakan formula (Berat dlm kilogram)/ (Tinggi x Tinggi dlm cm). Jika melewati 25 elok dapatkan nasihat doktor perubatan.

Kita pendidik mesti dalam kaedaan sihat agar dapat menjalankan tugas dengan baik. Menjaga kesihatan diri adalah satu usaha yang mulia di sisi Agama Islam.

1 comment:

Nor Hanis said...

ayah overweight!

bmi kakteh 18.5 je. hehehe~