Sunday, June 6, 2010

Kem Sains untuk lonjakan kecemerlangan UPSR 2010

Pelajar sedang menyemak nama untuk pendaftaran.



06 Jun 2010, di SMK Seri Pekan
14 Mei 2010 yang lalu saya membicarakan keputusan ujian murid tahun enam yang sangat teruk. Hanya 45.1% sahaja yang lulus dan gps pula ialah 2.80. Pencapaian mata pelajaran Sains pula sangat rendah, bilangan yang dapat A paling sedikit.

Saya mengajak Zailani, Nordin, Rosda, Seha dan Sh Kasimi mencari jalan. Akhirnya kami bertemu dengan langkah-langkah segera yang perlu dilaksanakan. Antaranya ialah kem di SMK Seri Pekan selama 3 hari berakhir hari ini berjaya dilaksanakan dengan baik. Guru Sains seramai 20 orang berpadu tenaga diketuai oleh cikgu Norjahan dari SK Seri Terentang dibantu oleh fasilitator dari kalangan pelajar tingkatan empat SMK Seri Pekan seramai 25 orang berjaya membimbing seramai 227 orang murid th enam dari sekolah-sekolah daerah Pekan yang dapat markah antara 52 hingga 59. Kumpulan ini perlu dilonjakkan hingga boleh dapat A.

Guru, fasilitator dan murid sedang berbincang.

Keputusanya sangat menggalakkan. Sewaktu pretest hanya 36 org dapat A, posttest pula 157 orang dapat A. Adik Wan Nor Amirah bt Wan Nor Asmara paling berjaya, pra dpt 34 dan post dpt 92, peningkatan 58 markah. Tahniah!

Semua peserta puas hati.
Murid sedang mengkaji pelajaran Sains dalam program Zoom A. Inilah sesi yang paling menyeronokkan mereka.

Terima kasih kpd Tuan Haji Miftah, Pengetua SMK Seri Pekan yang bermurah hati beri segala kemudahan. Terima kasih kepada Majlis Guru Besar Pekan yang turut terlibat. Terima kasih Yayasan Pahang terutama Tuan Haji Idrus yang sangat prihatin. Terima kasih kepada semua.

Kalau gandingan macam ini dapat diteruskan, saya percaya hasrat kita untuk menterjemah Pendidikan Pekan Melangkah Maju yakin boleh. Kita utamakan masa depan anak didik kita, kita mahu anak didik kita cemerlang.

No comments: