Tuesday, February 2, 2010

Latihan Marathon Minda

Saya telah bercakap mengenai SUDOKU. Cara mudah mahu menjawab latihan SUDOKU ialah melihat bucu belakang surat khabar New Staits Time atau Berita Harian tiap-tiap hari. Jika tiada surat khabar itu apa nak buat? Jangan susah hati. Berkat Poh Paleh Pekan Digital Weh, masuk ke internet. Taip “NST Malaysia ON Line”. Akan terpaparlah satu opsyen Play Sudoku . Klik sahaja tempat itu. Boleh juga meneroka melalui SUDOKU ON LINE. Bebrapa saat kemudian terpaparlah seperti berikut;


Bacalah arahannya, cubalah menjawabnya hingga siap. Hari ini saya mengambil masa 7 minit sahaja menyudahkan permainan ini. Pah paleh weh bagus betul aktiviti ini, mengasah otak. Kepada pendidik Pekan jangan lengah-lengah lagi ketengahkan kepada anak didik kita. Berikut adalah Sudoku yang telah siap saya jawab. Inilah kesudahannya.



Kali ini saya nak ucap terima kasih banyak-banyak kepada anak saya Kak Teh (Nor Hanis binti Yahya) yang mengajar saya bagaimana nak mahirkan diri dalam pembinaan blog. Memang Kak Teh cerdik orangnya. Saya kena beri sijil penghargaan kepada dia. Lagi sekali saranan kepada Pengetua agar cepatkan penerapan hobi jawab SUDOKU kepada murid anda! Ini adalah satu cara nak cerdaskan otak anak-anak Pekan. Gunakan kelebihan kita di daerah Pekan ini.

Marathon lagi...

Malam ini mulai 9.45mlm , saya ke Komplek Rakan Muda Maran. Saya terus berjalan di atas paparan getah berputar. Saya melangkah dengan yakin selama 30 minit. Terasa sangat mencabar hendak menghabiskan perjalanan laju selama 30 minit itu. Terasa sengal betis tetapi saya tetap kuatkan semangat. Peluh mula keluar hingga basah baju. Baru terasa sihat. Meter menunjukkan saya berjalan sejauh 2.59 kilometer. Patutlah ayah walau telah berumur lebih 77 tahun tetap mahu menebas dan mahu membersih kebun. Ayah kata kalau tak keluar peluh akan terasa lemah dan sakit badan. Saya perlu lakukan latihan stemina mulai sekarang kerana kami staf PPD Pekan akan mendaki Gunung Kinabalu minggu ketiga Julai 2010 ini. Kami telah membuat tempahan dengan pihak berkuasa di sana. Pendakian ini sangat besar maknanya, adalah simbol Pendidikan Pekan Melangkah Maju. Kita juga mahu maju dalam penerokaan dan kekuatan semangat.


3 comments:

Ken Wooi said...

im bad at soduku.. haha.. =P

kenwooi.com

Yahya Zainal Abidin said...

Terima kasih baca. OK SUDOKU tak perlu kira, hanya lihat atas-bawah, kiri-kanan, cari nombor yang tiada, isi sahaja, tapi hati-hati jangan berulang. Sila rujuk SUDOKU ON LINE, terima kasih.

Nor Hanis said...

kenwooi~

lie la..

nerd should expert in sudoku. how come u bad in sudoku?

:P