Saturday, February 6, 2010

Pelajar tingkatan enam SMK Chini juga mahu ikut serta PROLIT BM

Semalam saya sangat gembira dapat berjumpa pelajar tingkatan enam SMK Chini seramai 58 orang, guru-guru dan Tuan Haji Razak, Pengetua. Hadir sama cikgu Shamzul dari SK Chini 3. Saya bercakap memberi motivasi kepada pelajar. Saya memuji pengurusan SMKC menyokong PROLIT BM. Cikgu Shamzul pula menerangkan kaedah mengendalikan bimbingan penulisan BM. Sangat berfaedah, kini saya tahu cara-cara menulis karangan yang boleh dapat markah penuh. Fasilitator seramai 58 orang ini akan berhadapan dengan cabaran hebat kerana di kelompok Chini dan Paloh Hinai terdapat ramai murid yang masih cekap membaca. Saya mahu misi ini berjalan laju. Saya akan berjumpa dengan lima orang Guru Besar di gugusan Chini ini minggu depan. Kini kita ada 98 orang fasilitator PROLIT BM, satu ketumbukan yang cukup gah.
Melawat sekolah pada hari Sabtu 6 Februari 2010
9.15pagi saya sampai di SK Seri Terentang. Hjh Sa’adah, Guru Besar dan Shikh Khasimi menunggu saya. Kami terus melawat ke kelas PROLIT BM. Setiap kumpulan lima hingga lapan orang dikelolakan oleh fasilitator (pelajar tingkatan enam SMK Ahmad). Seramai 59 orang murid dari SK Ahmad, SK Seri Biram, SK Tanjung Medang dan tuan rumah. Saya menjengkuk kelas demi kelas, ada lapan kelas semuanya. Saya lihat fasilitator sangat berketerampilan, macam guru muda aja, yang lelaki sungguh meyakinkan. Saya tanya murid mahu tak belajar lagi esok? Semua kata mahu. Mereka dibimbing membina ayat daripada gambar. Saya nampak hasil kerja mereka, banyak yang betul tetapi masih ada juga yang silap eja.
10.30pagi saya bersama cikgu Hassan sampai SK Inderashah Bandar. Hjh Fauziah, Pn Rismawati dan GPK HEM sedang berbual di kantin. Saya dibawa melawat kelas PROLIT BM. Ada 34 orang murid semuanya. Mereka adalah murid SK Serandu dan SKIS. Fasi dan murid semuanya kelihatan bersungguh-sungguh.
Saya mendapat pesanan SMS daripada Nordin, “Tuan, saya di SK Peramu Jaya, kehadiran 73 pelajar, tq”.
11.45pagi, saya sampai di SK Langgar. Kali ini saya memantau perjalanan program kecemerlangan Bahasa Inggeris UPSR bagi SK Pahang Tua, SK Gancung, SK Pulau Rusa dan SK Langgar. 40 orang semuanya. Murid SK Pulau Manais tidak hadir. Cikgu Jamaliah GB Tanjung Agas selaku pengurus program menerangkan analisis ujian pra. Beliau menyatakan kelemahan yang paling nyata ialah bertumpu kepada soalan vocabulary. Ada beberapa soalan hamper semua orang salah. Mereka telah tahu di mana kelemahan utama, saya pulangkan kepada kepakaran guru-guru BI mengambil langkah awal untuk mengatasinya. Encik Abdullah, Guru Besar SK Langgar membawa kami melawat kelas demi kelas. Ada enam kumpulan semuanya.Guru sedang pulun membimbing murid. Puan Noraini, guru cemerlang selaku pakar rujuk turut sama membantu guru BI. Saya lihat pogram ini berjalan sangat teratur. Tahniah kepada guru yang terlibat atas kegigihan anda semua. Usaha seperti ini akan diulangi sekali lagi dan akan dilaksanakan di kelompok lain pula.
Kita memulakan langkah sejak awal pagi agar tidak tercicir. Kita juga mesti bergerak laju, kalau tidak orang akan memintas kita. Inilah cara kita memastikan PENDIDIKAN PEKAN MELANGKAH MAJU.

No comments: