Thursday, July 8, 2010

Pencapaian ujian April 2010 menunjukkan Pekan nombor corot

Saya terkejut bila menatap analisis ujian bulan April bagi Negeri Pahang. Terkejut kerana lihat pencapaian Matematik di tempat yang terakhir. Lepas itu tersentak bila lihat keputusan Sains dapat nombor corot juga. Nasib baik BI berada di tempat kelima dan BM(Kefahaman) tempat kedua. Keseluruhannya Pekan berada di tangga ke lapan. Pencapaian ini sangat teruk.
Apa nak buat?

Malu weh.

Hari ini saya bercakap kepada semua GB daerah Pekan di Pusat Sumber Pekan. Saya kupas sejelas-jelasnya. Saya percaya semua GB faham apa nak buat.Saya sebagai ketua di daerah tak boleh duduk diam. Saya nak pastikan pencapaian Matematik 90%. Apa nak buat?Puas fikir timbul nama PROMAT maksudnya program matematik (tahun lepas namanya GALUS, nama itu tak berapa sedap sebab ada GAL bermaksud gagal). Saya meminta GB berbincang dengan guru Matematik untuk melaksanakan program khusus untuk budak yang dapat D dan E. Bilangan yang dapat D dan E seramai 985 orang daripada 2206 orang. Bayangkan betapa ramainya budak Pekan yang tak pandai mengira. Saya juga nak teruskan program tahun lepas yang ternyata berkesan iaitu gunakan khidmat fasilitator tingkatan empat.

Jam 3.30petang bermesyuarat pula dengan lima orang pengetua SBP dan SRK untuk mendapatkan bekalan fasilitator. Syukur semua mereka beri sokongan padu. TQ.

Saya sedang merangka kajian tindakan untuk mencapai 90% lulus.
Harap berjaya.

No comments: